Saturday, March 31, 2012

Wajib Menjaga Dan Memelihara Jangan Rosaknya Iman Dan Islam


Kitab Rujukan Mustika Hadis Jilid 1.


Oleh kerana agama Islam ialah agama fitrah insaniah, maka tiap-tiap orang Islam hendaklah bersyukur kerana ia bertuah menerima taufik dari Allah s.w.t., hingga dengan itu ia menjadi seorang yang beragama Islam.


Oleh yang demikian hendaklah ia meneguhkan pegangannya kepada agama yang mulia itu dan memeliharanya dari segala apa yang boleh merosakkannya, kerana agama Islam sahajalah yang diredhai Allah dan yang menentukan nasibnya untuk mencapai kebahagiaan yang sebenar-benarnya, khasnya di akhirat kelak.


Mengenai perkara ini, Allah s.w.t., berfirman pada akhir ayat 132 Surah al-Baqarah, dan pada akhir ayat 102 Surah Ali-Imran, juga pada ayat-ayat 136 Surah al-Nisa', 86,87, 88 dan 89 Surah Ali-Imran.


Maksud akhir ayat 132 Surah al-Baqarah dan akhir ayat 102 Surah Ali Imran itu ialah:
A132
Dan Nabi Ibrahim pun berwasiat dengan agama itu kepada anak-anaknya, dan (demikian juga) Nabi Yaakub (berwasiat kepada anak-anaknya) katanya: "Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam". (Al-Baqarah 2:132) |  English Translation 


Mewajibkan tiap-tiap seorang sentiasa menerima dan menghormati Islam (hukum-hukum yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w.) pada i'tiqad dan segala tutur kata serta amal perbuatannya supaya apabila datang matinya pada bila-bila masa pun, ia berada dalam keadaan beragama Islam.

Dan maksud ayat 136 Surah al-Nisa' itu ialah:
A136
Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh. (An-Nisaa' 4:136) | | English Translation 

(1) Mewajibkan tiap-tiap seorang menetapkan dan mengekalkan aqidah kepercayaannya hingga kepada saat ia menghembuskan nafasnya yang akhir, iaitu: Percayakan benarnya keEsaan Allah Taala, kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. , adanya Malaikat yang menjalankan perintah Tuhan,  adanya kitab-kitab yang Tuhan turunkan untuk memandu manusia ke jalan kebahagiaan, adanya Rasul-rasul yang diutus Tuhan untuk menerangkan jalan yang tersebut, dan adanya hari akhirat untuk Tuhan Yang Maha Adil dan yang Amat Pemurah menyempurnakan balasan segala bawaan hidup manusia semasa masing-masing berada di dunia. 

(2) Menegaskan bahawa sesiapa yang tidak percayakan benarnya mana-mana satu dari perkara yang diwajibkan oleh Allah dan Rasul-Nya di atas seseorang mempercayainya nescaya jauhlah ia daripada mendapat keselamatan dan kebahagiaan yang kekal abadi. 

Manakala maksud ayat-ayat 86-89 Surah Ali-Imran pula, ialah:
A086
Bagaimana Allah akan memberi petunjuk hidayah kepada sesuatu kaum yang kufur ingkar sesudah mereka beriman, dan juga sesudah mereka menyaksikan bahawa Rasulullah (Nabi Muhammad) itu adalah benar, dan telah datang pula kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata. Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk hidayahNya kepada kaum yang zalim. (A-li'Imraan 3:86) |  English Translation 

A087
Mereka itu balasannya ialah bahawa mereka ditimpa laknat Allah dan malaikatNya sekalian orang-orang (yang beriman). (A-li'Imraan 3:87) |  English Translation 

A088
Mereka kekal di dalamnya, tidak diringankan azab seksa daripada mereka dan mereka pula tidak diberi tempoh atau perhatian; (A-li'Imraan 3:88) | | English Translation 

A089
Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah (ingkar) itu, serta memperbaiki keburukan mereka, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (A-li'Imraan 3:89) |  English Translation 


Memberi amaran dengan mengingatkan sesiapa yang berbalik menjadi kafir (Murtad) setelah ia percayakan keEsaan Allah,  kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. , dan kebenaran perkara-perkara yang disampaikan oleh Baginda s.a.w., maka tidaklah ada harapan bahawa orang itu akan dibalas baik oleh Allah,  bahkan dikutuknya dan dikenakan azab seksa yang berkekalan lamanya, kecuali ia bertaubat dan kembali kepada Islam serta memperbaiki segala apa yang telah merosakkan Islamnya.

Rasulullah s.a.w. pula menerangkan dalam hadis yang berikut:

134- عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قُلْ لِي فِي الْإِسْلَامِ قَوْلًا لَا أَسْأَلُ عَنْهُ أَحَدًا غَيْرَكَ قَالَ قُلْ آمَنْتُ بِاللَّهِ ثُمَّ اسْتَقِمْ. (مسلم)

134- Dari Sufian bin Abdullah r.a., katanya: Aku berkata kepada Rasulullah s.a.w.: "Ya Rasulullah,  ajarkanlah daku mengenai agama Islam satu ajaran yang tak payah aku bertanya orang lain mengenainya"; Rasulullah s.a.w., bersabda: "Tegaskanlah dengan lidahmu akan kepercayaanmu kepada "Uluhiyyah" dan "Rububiyyah" Allah,  kemudian terus sempurnakanlah apa yang dikehendaki oleh kepercayaanmu itu hingga ke akhir hayatmu."
(Muslim)

Berdasarkan keterangan-keterangan yang tersebut, alim ulama mengambil kesimpulan: Bahawa tiap-tiap seorang wajib menjaga iman dan Islamnya dari sebarang i'tiqad, perkataan dan perbuatan yang menyebabkan rosaknya iman dan Islam.

Rosaknya iman dan Islam dinamakan: "Riddah" yang diterangkan oleh ulama seperti berikut:

"Riddah" ertinya: Berbalik menjadi kafir setelah beragama Islam, dan orang yang melakukan yang demikian dinamakan "Murtad"

"Riddah" ialah seburuk-buruk dan sekeji-keji jenis kufur,  kerana "Orang Murtad" berlainan hukumnya dari orang-orang kafir yang lain pada beberapa perkara:


Pertama - Orang murtad tidak harus dibiarkan dalam keadaan "Riddahnya" melainkan hendaklah pihak yang berkuasa menyuruhnya bertaubat kembali kepada Islam, kalau tidak, hendaklah dikenakan hukuman bunuh, sebagaimana yang diterangkan oleh beberapa hadis yang berikut:


135- عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ. (الجماعة إلا مسلما)


135- Dari Ibn Abbas r.a., katanya: Bahawa Rasulullah s.a.w., bersabda: "Sesiapa yang menukar agama Islamnya maka hendaklah kamu membunuhnya."

(Jamaah kecuali Muslim)



136- عَنْ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَهُ اذْهَبْ إِلَى الْيَمَنِ ثُمَّ أتْبَعَهُ مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ فَلَمَّا قَدِمَ عَلَيْهِ أَلْقَى لَهُ وِسَادَةً قَالَ انْزِلْ وَإِذَا رَجُلٌ عِنْدَهُ مُوثَقٌ قَالَ مَا هَذَا قَالَ كَانَ يَهُودِيًّا فَأَسْلَمَ ثُمَّ تَهَوَّدَ قَالَ اجْلِسْ قَالَ لَا أَجْلِسُ حَتَّى يُقْتَلَ قَضَاءُ اللَّهِ وَرَسُولِهِ. وَلِأَبِي دَاوُدَ فِي هَذِهِ الْقِصَّةِ: فَأُتِيَ أَبُو مُوسَى بِرَجُلٍ قَدْ ارْتَدَّ عَنْ الْإِسْلَامِ فَدَعَاهُ عِشْرِينَ لَيْلَةً أَوْ قَرِيبًا مِنْهَا فَجَاءَ مُعَاذٌ فَدَعَاهُ فَأَبَى فَضَرَبَ عُنُقَهُ. (البخاري ومسلم)

136- Dari Abu Musa Al-'Asy'ari r.a., bahawa Nabi s.a.w., memerintahnya dengan bersabda: "Pergilah engkau ke negeri Yaman. " Kemudian Baginda s.a.w., menghantarkan Mu'az bin Jabal selepas pemergiannya; apabila Mu'az sampai ke tempat Abu Musa,  Abu Musa menyambutnya dengan memberikan sebiji bantal alas duduk serta berkata:  "Sila duduk", dan dekat situ ada seorang yang terikat;  Mu'az bertanya: "Apa orang ini?" Abu Musa menjawab:  "Orang ini seorang Yahudi,  ia masuk Islam kemudian ia berbalik menjadi Yahudi"; Mu'az berkata:  "Aku tidak akan duduk sehingga ia dibunuh, itulah hukuman Allah dan Rasul-Nya."
(Bukhari dan Muslim)



Dan pada riwayat  Abu Daud,  mengenai kisah ini: "Maka dibawa kepada Abu Musa seorang yang telah Murtad meninggalkan agama Islam, lalu disuruhnya (bertaubat dengan memeluk Islam semula) selama kira-kira dua puluh malam, kemudian datang Mu'az serta menyuruhnya juga bertaubat,  tetapi orang itu enggan, lalu dipenggal lehernya."


Hadis-hadis yang tersebut menerangkan bahawa:


(1) Sesiapa yang menjadi murtad:  Wajib dibunuh oleh pihak yang berkuasa selepas ia disuruh bertaubat kembali kepada Islam dan ia enggan berbuat demikian.


(2) Hukuman bunuh yang tersebut hendaklah dikenakan kepada tiap-tiap orang murtad sama ada lelaki atau perempuan,  sebagaimana yang terkandung pada hadis Mu'az bin Jabal yang ditegaskan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani bahawa sanadnya hasan, yang maksudnya: Tatkala Rasulullah s.a.w., mengutusnya ke negeri Yaman,  Baginda s.a.w., bersabda kepadanya: "Mana-mana lelaki yang menjadi murtad - meninggalkan Islam, maka suruhlah dia bertaubat kembali kepada Islam, jika ia kembali kepada Islam bebaskanlah dia) dan kalau tidak, maka penggallah lehernya; dan mana-mana perempuan yang menjadi murtad - meninggalkan Islam, maka suruhlah dia bertaubat kembali kepada Islam, jika ia kembali kepada Islam (bebaskanlah dia), dan kalau tidak, maka penggallah lehernya."


Hukuman yang dinyatakan oleh hadis-hadis yang tersebut telah pun dijalankan oleh sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w., di antaranya Sayidina Abu Bakar, Sayidina Umar dan Sayidina Ali r.a., semasa pemerintahan masing-masing.


Hukuman yang tersebut, tidak sekali-kali bertentangan dengan "dasar kebebasan beragama" atau dasar لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ (tidak ada paksaan dalam agama) yang ditegaskan oleh Allah Taala dalam al-Qur'an al-Karim, kerana tidak ada hubungannya sama sekali dengan soal orang murtad.

Fasal Kedua : Pengertian Yang Sebenar Tentang "Dasar Kebebasan Beragama" Atau Dasar "Tidak Ada Paksaan Dalam Agama"



Soal orang murtad dan soal kebebasan beragama adalah dua masalah yang berlainan:


"Tidak ada paksaan dalam agama" ertinya: Orang-orang Islam tidak boleh sama sekali memaksa orang-orang kafir masuk Islam, kerana hakikat iman serta kesudahannya yang baik,  dan hakikat kufur serta akibatnya yang buruk,  telah dijelaskan oleh Allah dan Rasul-Nya di dalam al-Qur'an dan hadis yang sahih serta disampaikan oleh alim ulama yang menjalankan dakwah Islamiah, maka terserahlah kepada umat manusia memilih sama ada beriman dan taat atau pun kufur ingkar. 


Tambahan pula kalau orang kafir dipaksakan memeluk Islam nescaya tidak sah Islamnya, kerana iman yang sah ialah yang diyakini oleh hati, sedang hati manusia tidak dapat dipaksa. Berlainan halnya orang Islam yang telah murtad.  Apabila seseorang Islam menjadi murtad sama ada ia terpesong disebabkan i'tiqadnya, atau tutur katanya atau pun perbuatannya, maka bermakna ia telah melakukan jenayah bukan sahaja kepada dirinya sendiri tetapi juga kepada keluarganya dan masyarakatnya serta umat Islam umumnya.

Di antara jenayah-jenayah itu ialah:

(1) Ia memandang dirinya betul dan pandai dengan bersikap murtad dan umat Islam semuanya salah dan bodoh belaka ini bermakna ia menghina dan memusuhi masyarakatnya.

(2) Ia menyalahkan ajaran Islam kerana di dorong oleh hawa nafsunya:

Tidak mahu terikat kepada suruhan Allah dan larangan-Nya. Ini bermakna ia ingkarkan perintah Allah dan Rasul-Nya setelah Ia mengakui benarnya semasa ia beragama Islam, dan ini juga bermakna menghina agama Islam yang menjadi pegangan hidup dan dihormati oleh umat Islam seluruhnya.

(3) Ia menjadi contoh yang buruk bagi orang-orang lain yang akan terpengaruh kepada fahaman di'ayahnya, dan dengan itu akan runtuhlah ajaran-ajaran Islam,  kebudayaannya, dan nilai-nilai akhlaknya yang suci murni, yang telah dibina dan dikembangkan silih berganti oleh pengembang-pengembang Islam semenjak zaman Nabi Muhammad s.a.w. , hingga hari ini, dan yang diharap akan berlanjutan seterusnya.

Jika demikian keadaan jenayah orang yang murtad itu, maka hukuman Islam yang telah ditetapkan untuk menghukumnya di dunia,  dan balasan azab seksa yang dijanjikan baginya di akhirat kelak amatlah adil dan padan dengan jenayahnya yang besar itu.

Dengan ini jelaslah bahawa "Riddah" itu tidak boleh dipandang sebagai soal perseorangan sahaja tetapi soal umat Islam seluruhnya yang wajib dicegah dan dihapuskan oleh pihak yang berkuasa yang bertanggungjawab menjalankannya.

Kedua - Tidak sah perkahwinan orang murtad,  sama ada ia sendiri kahwin atau dikahwini atau pun mengahwinkan orang lain, bahkan isterinya wajib dipisahkan daripadanya. Sekiranya ia kembali menjadi Islam semula sebelum habis idah,  maka kekallah isterinya itu menjadi isteri kepadanya, kalau tidak maka isterinya itu tercerai daripadanya mulai dari saat ia menjadi murtad.

Ketiga - Haram memakan sembelihannya.

Keempat - Tidak boleh menerima pusaka dan tidak boleh pula dipusakai bahkan semua hartanya dimasukkan ke dalam Baitulmal.

No comments:

Post a Comment