Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda, dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah supaya kamu berjaya.
Asbabun Nuzul Ayat
Imam
Jalaluddin As-Sayuthi menjelaskan bahawa peristiwa turunnya ayat ini
dalam suatu riwayat bahawa terdapat orang yang berjual beli dengan
berhutang. Apabila tiba waktu pembayaran dan mereka tidak melakukan
pembayaran maka bertambahlah bunganya, disamping waktu pembayaran
ditambahkan lagi. Maka turun ayat ini sebagai larangan di atas
perbuatan seperti itu. (Riwayat oleh Al-Faryabi dari Mujahid)
Pandangan Umum Terhadap Ayat
Dalam ayat ini terdapat ungkapan tegas daripada Allah dengan kalimah Laa (لآ )
Selain
daripada itu ada juga kalimah taqwa. Hanya mereka yang bertaqwa sahaja
yang mampu mengikuti, menghayati dan melaksanakan perintah Allah.
Ganjaran yang hendak diberikan Allah kepada mereka yang bertaqwa ialah
kejayaan di dunia dan akhirat.
Riba
adalah penindasan manusia keatas manusia. Mereka yang bermodal akan
terus menindas golongan yang miskin. Inilah sistem ekonomi yang dibina
oleh manusia. Mengaut keuntungan tanpa mengira kaya atau miskin.
Berbanding dengan sistem ekonomi Islam yang membawa kesejahteraan.
Dalam Islam riba adalah haram. Ini bermakna asas yang paling dasar
ialah Islam menentang penindasan dan kezaliman manusia keatas manusia. Inilah
perkataan masyhur Panglima tentera Islam Rabi’ bin Amir ketika menjawab
pertanyaan Panglima tentera Rom kenapa mereka datang ke Rom. Jawapan
Rabi’ bin Amir ialah “kehadiran kami adalah untuk membebaskan penindasan
manusia keatas manusia kepada keluasan rahmat Islam”
Yang
mampu mengikuti arahan Allah ini tidak lain hanya golongan yang
bertaqwa sahaja. Hanya ikatan kasih dan sayang dengan Allah sahaja
segala pengorbanan akan dapat dilakukan. Manusia yang tiada taqwa akan
menentang arahan Allah ini kerana dipandangnya kerugian yang terbentang
dihadapannya. Yang berjaya mengikuti arahan ini, Allah akan memberi
ganjaran kejayaan di dunia hingga akhirat.
Tafsiran
Perbincangan 1
Dalam
potongan ayat ini Allah Taala sekali lagi melakukan bimbingan terhadap
orang yang beriman. Seruan yang jelas ini adalah supaya orang yang
beriman itu tidak terpesong daripada perjuangan dalam menegakkan hukum
dan Agama Allah. Orang yang beriman itu adalah bakal penghuni syurga
maka sudah pasti segala arahan Allah akan terus dipatuhi sehingga
melayakkannya untuk memasuki syurga Allah.
Sekiranya
kita membaca Al-Qur’an maka tiada ayat yang membuat seruan “Wahai orang
Islam”. Justeru yang selayaknya memasuki syurga Allah hanyalah yang
beriman. Orang yang beriman maka sudah pasti dia adalah Islam. Dia
melaksanakan seluruh rukun Islam (bersyahadah, bersolat, berpuasa, berzakat dan berhaji) dan beriman dengan seluruh rukun Iman
(percaya kepada Allah, percaya kepada Malaikat, percaya kepada Kitab,
percaya kepada Rasul, percaya kepada hari akhirat, dan percaya kepada
Qada’ dan Qadar Allah)
Orang
yang Islam sahaja belum tentu menjadi orang yang beriman. Dia mungkin
pelaksana rukun Islam yang baik. Dia bersyahadah, bersolat, berpuasa,
berzakat dan berhaji. Tetapi dalam masa yang sama dia tidak beriman
dengan rukun Iman. Dia tidak percaya terhadap hukum Qisas yang
diwajibkan Allah. Hukum Qisas adalah sebahagian daripada kewajipan
dalam Kitab Allah. Penolakan ini menyebabkan orang Islam tersebut
menjadi kafir.
Perbincangan 2
Potongan ayat ini menunjukkan bahawa ianya adalah lam nafi.
Lam jenis seperti ini menunjukkan bahawa perbuatan yang dinyatakan
Allah adalah tidak dibenarkan sama sekali melaksanakannya. Al-Maraghi
menyatakan terjemahan makna perkataan ini ialah sekalipun jangan
dilakukan.
Sama juga dengan kalimah syahadah
لآاله الآ الله
adalah dimulai dengan kalimah لآ
yang juga membawa makna penafian kepada semua illah dan sembahan.
Sembahan manusia hanya akan bermakna apabila menyembah Allah Yang Maha
Esa. Adapun sembahan yang selain daripada Allah adalah ditolak.
Kalimah lam adalah
kalimah tegahan yang tegas daripada Allah kepada mereka yang beriman.
Dalam konteks ayat ini Allah Taala dengan tegas melarang pengambilan
riba. Pengharaman ini jelas adalah rahmat daripada Allah untukkehidupan
manusia. Islam membawa rahmat dan memerdekakan manusia daripada
sebarang perhambaan manusia kepada manusia.
Dalam
potongan ayat ini Allah Taala melarang orang yang beriman memakan
riba. Tidak sesuai dengan amalan-amalan keimanan yang didalamnya
bercampur dengan perbuatan menzalimi manusia. Riba adalah bentuk
perniagaan mudah dan sentiasa memperolehi keuntungan. Perniagaan bentuk
riba tidak akan mengalami kerugian. Inilah penindasan. Sedangkan
sifat suatu perniagaan adalah ia terdedah kepada 2 keadaan sama ada
mendapat keuntungan atau kerugian.
Al-Maraghi
menjelaskan makna 2 kali lipat. Ketika berhutang maka sekali
keuntungan telah diambil. Apabila hutang tersebut gagal dibayar maka
ditambahkan bunga kepada hutang tersebut. Inilah yang dikatakan 2 kali
lipat. Ibnu Kathir juga meriwayatkan perkara yang sama dengan
menyatakan bahawa apabila hutang tersebut gagal dibayar maka ditambah
bunga kepada hutang tersebut dan ia akan berlipat kali ganda.
Inilah penindasan. Orang berhutang dengan sistem ini akan terus
menjadi hamba hutang sampai mati. Islam datang membawa rahmat dengan
sistem yang sangat tegas. Islam mengiktiraf hutang tetapi pengurusan
pembayaran hutang mestilah dilunaskan tanpa riba.
Sistem
ekonomi Islam adalah alternatif terhadap sistem ekonomi yang menindas
dan zalim. Pada kebiasaannya terdapat 2 keadaan iaitu pinjaman untuk
membeli barang dan saham. Orang yang beriman mestilah memilih sistem
yang halal iaitu sistem perbankan Islam.
Pembelian barangan – kereta, rumah, tanah dan lain-lain
Zaman
ekonomi moden ini berlaku proses perniagaan yang melibatkan wang yang
besar. Maka institusi kewangan membeli barangan yang hendak dibeli oleh
pelangan. Kemudian menjualnya dengan kadar harga yang berpatutan.
Maka berlakulah jual beli dan pinjaman antara pelanggan dengan institusi
kewangan. Institusi perbankan Islam akan mengemukakan jumlah bayaran
yang perlu dibuat secara bulanan dan tetapsehingga tamat tempoh
pembayaran dengan proses akad yang jelas. Tiada perubahan pembayaran bulanan walau apa yang terjadi dalam konteks dunia ekonomi.
Dalam sistem ekonomi konvensional dan kapitalis bayaran pinjaman balik bergantung dengan keadaan pasaran wang dunia terutama dolar America.
Ketika dolar Amerika stabil bayaran tetap dengan kadar bunga yang
ditetapkan. Namun apabila dolar America jatuh seperti keadaan perang
maka bayaran bulanan bertambah disebabkan kadar bunga telah bertambah.
Pernah terjadi apabila pinjaman secara konvensional dibuat dan bayaran
pinjaman sudah hampir tamat maka berlaku perang yang melibatkan Amerika,
maka dolar America merudum jatuh. Kesan terhadap peminjam, pinjamannya
telah dibungakan dan ia terpaksa membayar lagi walaupun bayaran bulanan
tersebut telah hampir tamat.
Pembelian saham - saham halal
Islam
meletakkan garis panduan yang sangat asas iaitu sebarang bentuk
perniagaan mestilah memiliki darjah halal yang tinggi. Tiada terlibat
unsur syubhah apalagi yang diharamkan Allah. Termasuk perniagaan
saham. Saham yang hendak dibeli mestilah saham yang tempat pelaburannya
adalah halal. Sekiranya tempat pelaburannya sudah syubhah maka saham
sudah jadi haram. Contoh
Saham syarikat A – dilabur untuk membuat ladang kelapa sawit (halal)
Saham syarikat B – dilabur untuk membuat kereta (halal)
dan perbankan riba (syubhah). Status saham adalah haram
Saham syarikat C - dilabur untuk membuat ladang (halal) + perbankan riba (syubhah) +
industri judi (haram). Status saham adalah haram
Bagaimanakah
dengan saham anda? ASB?, ASN? Bagaimana dengan wang simpanan anda dalam
bank-bank riba? Bagaimanakah pengurusan wang keuntungan simpanan
anda? Kenapa masih lagi menyimpan di bank-bank riba? Kenapa tidak
terus memilih perbankan Islam atau kaunter perbankan Islam?
Bagi
mereka yang suka bermain saham pula bukan setakat bentuk pelaburan yang
hendak dipastikan kehalalannya, kaedah pertukaran dan pembelian saham
juga mestilah bebas daripada unsur gharar (perjudian). Ekonomi
Islam mestilah bebas daripada unsur ini. Waktu pagi saham dibeli.
Oleh kerana sebelah petang saham tersebut jatuh maka berlaku penjualan
saham. Tindakan ini adalah untuk menyelamatkan pelaburan. Dalam
keadaan lain pula waktu awal petang saham dibeli. Jam 5 ptg saham
dijual kerana tiba-tiba saham yang dibeli tadi mengalami kenaikan
harga. Inilah unsur yang tidak pasti dalamurusan penjualan dan
pembelian saham.
Perbincangan 4
Allah
Taala mengikat orang yang beriman itu dengan taqwa. Taqwa adalah
ikatan kasih dan sayang dengan Allah. Segala kegiatan manusia mestilah
berteraskan taqwa kepada Allah. Pudar kehidupan akhirat apabila
terputus dari aspek ketaqwaan. Demikianlah kegiatan ekonomi penting
iaitu mencari nafkah kehidupan yang mesti bersandar kepada ketaqwaan.
Untung yang banyak namun dibenci Allah, tiada apa-apa di sisi Allah.
Untung yang sedikit tetapi halal dan mengejar keredhaan Allah serta
memenuhi piawaian taqwa kepada Allah maka akan terus ditambahi dan
diluaskan rezeki oleh Allah.
Allah Taala berfirman dalam surah Thalaq ayat 2-3
2. dan
sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan
meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan
keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),
3. Serta
memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan
(Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah
cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya
Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah
telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.
Kegiatan
ekonomi umat bagi yang beriman diikat dengan taqwa. Apalagi yang lain
daripadanya. Kehidupan berpolitik dan pemerintahan juga mestilah diikat
dengan proses taqwa. Tidak boleh dinyatakan bahawa orang yang beriman
itu bebas berpolitik. Boleh menyokong parti mana sekalipun. Orang yang
beriman mestilah menyokong parti yang hendak menegakkan hukum Allah
(rujuk ayat surah al-Baqarah 178)
Tercatat
dalam sejarah bahawa PAS sudah membuktikan komitmennya untuk menegakkan
hukum Allah. Draf Undang-Undang Hudud Kelantan telah dibentang dalam
Sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan tahun 1990. Begitu juga dengan
Terengganu, draf tersebut telah dibentang pada tahun 2000. Namun
ditolak oleh kerajaan Pusat.
Orang yang beriman itu terikat dalam ketundukannya kepada Allah. Dalam kaedah fiqh terdapat kaedah antara dua ketakutan. Kaedah ini menerangkan bahawa terdapat dua ketakutan iaitu
Ketakutan 1 - kekal dalam keadaan menentang Allah dan tidak mahu kepada hukum Allah
Dengan
memberi undi kepada parti yang mahu menegakkan hukum Allah maka orang
beriman itu telah melakukan suatu usaha untuk menegakkan hukum Allah.
Terbebaslah ia daripada satu lagi ketakutan iaitu berada dalam zon
menentang Allah dan menentang hukum Allah. Mengundi parti yang tiada
iltizam dengan hukum Allah adalah haram. Maka pertimbangan orang yang
bertaqwa itu ialah pertimbangan Al-Qur’an dan Hadis.
Begitu
juga orang beriman dan bertaqwa itu diikat lagi oleh Allah dengan
memperolehi kejayaan dunia dan akhirat. Kejayaan dunia bagi orang yang
bertaqwa ialah berjaya mengurus kehidupan seperti yang dikehendaki
Allah. Manakala kejayaan akhirat pula ialah tidak lain mendapat nikmat
yang kekal abadi dari sisi Allah. Bermula dari alam kubur dengan
kuburnya dijadikan Allah sebagai taman-taman syurgaNya sehinggalah ke
tempat yang paling nikmat iaitu syurga Allah.
1. Kerana kebiasaan aman tenteram kaum Quraisy (penduduk Makkah) 2. (laitu)
kebiasaan aman tenteram perjalanan mereka (menjalankan perniagaan)
pada musim sejuk (ke negeri Yaman), dan pada musim panas (ke negeri
Syam), 3. Maka hendaklah mereka menyembah Tuhan yang menguasai rumah (Kaabah) ini, 4. Tuhan yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan.
Daripada
ayat di atas Allah Taala menyeru seluruh kehidupan ini mestilah diikat
dengan kepatuhan dan ketundukan terhadap Allah. Istilah Tuhan Penguasa Kaabah
yang memberi makan dan keamanan hidup di dunia juga akan turut memberi
keamanan dengan kejayaan yang hakiki untuk kehidupan akhirat yang kekal
abadi.
No comments:
Post a Comment