Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah merupakan pegangan yang dominan di
kalangan masyarakat Islam hampir diseluruh dunia khususnya di rantau
Asia Tenggara termasuk negara kita Malaysia. Malaysia di antara negara
yang menjadikan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai pegangan rasmi
masyarakat Islam di negara ini berdasarkan keputusan dan pengamalan
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan dan para mufti serta ahli-ahli
Jawatankuasa Fatwa Seluruh Malaysia. Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa
Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang
pada 5 Mei 1996 telah menetapkan bahawa "Umat Islam di Malaysia
hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli
Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak".
Istilah Ahli Sunnah Wal Jamaah berasal daripada dua patah perkataan iaitu "ahl al-Sunnah" dan "al-Jamaah"
yang memberi maksud golongan yang mengikuti pegangan Nabi s.a.w. atau
mengikuti jalan hidup Baginda s.a.w. dan jamaah para sahabat
terutamanya para khulafa' al-Rasyidin yang dididik oleh Baginda s.a.w.
Ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah meliputi ajaran-ajaran Islam mengenai
akidah, syariah dan akhlak yang dibawa semenjak zaman Nabi s.a.w. serta
para sahabat Baginda s.a.w.
Istilah Ahli Sunnah Wal Jamaah diambil dan dirumus oleh ulama
berdasarkan riwayat hadis. Daripada Abdullah bin Amr R.A bahawa
Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya telah berpecah Bani Israil
kepada tujuh puluh dua (72) kelompok. Manakala umatku akan berpecah
kepada tujuh puluh tiga (73) kelompok di mana kesemuanya akan ke neraka
kecuali satu (1) kelompok. Mereka bertanya: Siapakah mereka itu wahai
Rasulullah? Baginda s.a.w. menjawab: Mereka adalah golongan yang
berpegang kepada ajaranku dan para sahabatku". (Riwayat at- Tirmidzi)
Berdasarkan riwayat hadis tersebut dan riwayat-riwayat lain yang seerti
dengannya, para ulama telah membuat kesimpulan bahawa maksud mereka yang
mengikut sunnah Rasul dan para sahabat ialah golongan Ahli Sunnah Wal
Jamaah. Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah satu pegangan yang berakar
umbi dari ajaran yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat
Baginda. Kemudian, disusun dengan lebih bersistem dan teguh oleh dua
tokoh imam Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu Imam Abu al-Hassan al-Ash'ari
dan Imam Abu Mansur al-Maturidi.
Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah disifatkan sebagai ajaran yang betul,
lurus, selamat, jelas dan tiada kekeliruan di dalamnya. Sementara
ajaran-ajaran lain disifatkan sebagai ajaran yang keliru, menyeleweng
dan mempunyai kecenderungan yang jauh daripada ajaran yang berasaskan
al-Quran dan al-Sunnah. Antara ciri-ciri pegangan Aqidah Ahli Sunnah Wal
Jamaah ialah:
Pertama : Berpegang dan mentafsirkan
hukum-hukum Islam berdasarkan kepada sumber perundangan utama iaitu
al-Quran, al-Sunnah, Ijmak dan Qias tanpa menolak atau mengurangkan
peranan salah satu darinya.
Kedua : Berpegang kepada ajaran
Islam yang meliputi perkara mengenai Iman iaitu akidah, Islam iaitu
syarak dan Ihsan iaitu akhlak.
Ketiga : Berpegang kepada
al-Quran yang dihimpunkan oleh para sahabat terutamanya al-Quran yang
dikenali sebagai Mashaf Uthmani serta berpegang kepada al-Sunnah
terutamanya hadis-hadis yang dihimpunkan oleh imam-imam besar hadis
seperti Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Tirmidzi, Imam Abu Daud, Imam
an-Nasa'ie, Imam Ibnu Majah dan imam-imam lain yang diiktiraf.
Keempat : Berkepercayaan bahawa para
sahabat kesemuanya bersikap benar dan adil tanpa mengkufurkan salah
seorang dari mereka. Terutamanya, para khulafa' al-Rasyidin iaitu
Saidina Abu Bakar as-Siddiq R.A, Saidina Umar al-Khattab R.A, Saidina
Uthman bin ‘Affan R.A dan Saidina Ali bin Abi Talib R.A.
Kelima : Percaya dan beriman
kepada perkara ghaib terutamanya yang sabit melalui al-Quran dan
al-Sunnah seperti siksaan azab kubur, pembalasan syurga, neraka dan
sebagainya.
Keenam : Tidak mengkufurkan saudara
se-Islam atau yang berkiblatkan Kaabah (ahl al-Qiblah) dengan mudah
kecuali dengan pertimbangan ilmu atau hujjah yang kuat dan sikap yang
adil.
Ketujuh : Kesederhanaan dalam kepercayaan dan pengamalan iaitu tidak terlalu ekstrem dan tidak terlalu cuai.
Adapun fahaman-fahaman lain yang dipelopori oleh beberapa golongan
seperti Syiah, Rafidhah, Khawarij, Qadariyyah, Murji'ah, Jahmiyyah dan
sebagainya telah menyalahi sebahagian atau semua daripada perkara di
atas. Seperti menolak al-Quran dan al-Sunnah, mentafsirkan Islam
berdasarkan akal semata-mata dan kehendak nafsu, mengkufurkan para
sahabat, bersikap ekstrem dan sebagainya. Justeru, fahaman dan ajaran
seperti yang disebutkan di atas tertolak dan tidak tergolong di dalam
kelompok Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Pendirian pihak berkuasa dan institusi Islam di Malaysia dalam
menetapkan Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai pegangan rasmi tidak lain
adalah bertujuan untuk dijadikan sebagai panduan dan pegangan hidup
serta pengamalan masyarakat Islam di negara ini. Ternyata sikap ini
turut memberi impak positif yang berpanjangan dalam menyatupadukan umat
dan mengukuhkan perpaduan serta kestabilan negara ini. Oleh itu,
sebarang usaha untuk memasukkan ajaran dan fahaman yang berlainanan
daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan berlainan daripada pengamalan biasa
masyarakat Islam di negara ini dianggap sebagai usaha untuk
memecahbelahkan masyarakat, mengacau-bilaukan kestabilan serta
keharmonian negara.
Diharapkan kerjasama daripada seluruh masyarakat Islam di negeri ini
untuk sama-sama membenteraskan ajaran dan fahaman yang menyalahi akidah
Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai menyahut seruan Allah SWT selari dengan
konsep tolong-menolong dalam membuat perkara kebajikan dan taqwa.
Kesimpulan yang dapat diambil ialah:
Pertama : Aqidah dan pegangan Ahli
Sunnah Wal Jamaah adalah satu-satunya akidah dan pegangan yang diyakini
danjaminan selamat daripada azab api neraka oleh Rsulullah s.a.w.
Kedua : Aqidah Ahli Sunnah Wal
Jamaah adalah pegangan rasmi institusi dan masyarakat Islam di negara
ini yang perlu dipegang dan dipertahankan.
Ketiga : Sebarang ajaran,
fahaman, pegangan atau ideologi yang bercanggah dan menyeleweng daripada
Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah hendaklah dicegah dan dijauhi
sebagaimana yang difatwakan oleh Majlis Agama atau Jabatan Mufti
negeri-negeri seluruh Malaysia.
Keempat : Segala ajaran dan fahaman
baru yang mengelirukan perlulah dirujuk kepada Majlis Fatwa Kebangsaan,
Jabatan Mufti negeri-negeri dan alim ulama bertauliah serta
institusi-institusi Islam yang diiktiraf oleh pihak berkuasa.
"Jika engkau menuruti kebanyakan orang
yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkan engkau daripada
jalan Allah, mereka tidak lain hanyalah menurut sangkaan semata-mata dan
mereka tidak lain hanyalah berdusta". (Al-An'am: 116)
No comments:
Post a Comment