Wednesday, July 18, 2012

Amalan Hindari Mati Buruk @ Tragis

 

Rasullullah SAW pernah bersabda, Anas bin Malik RA meriwayatkan, Nabi SAW berdoa, “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari penyakit belang (stripes), gila, kusta dan penyakit-penyakit yang buruk.” (HR. Abu Dawud, al-Nasai, dan Iman Ahmad)
Rasulullah SAW juga bersabda, “Ya Allah, Sesunguhnya aku berlindung kepada-Mu dari nyanyuk, terjatuh dari tempat tinggi,  runtuhan bangunan, kedukaan, kebakaran, dan tenggelam. Aku berlindung kepada-Mu dari penyesatan syaitan saat kematian, mati dalam keadaan murtad dan aku berlindung kepada-Mu dari mati kerana sengatan binatang berbisa.” (HR. Al-Nasai dan Abu Dawud)
Ulama-ulama juga menyebut, kematian-kematian buruk termasuk kemalangan dan korban bencana alam yang makin menjadi-jadi di akhir zaman. Ada juga yang berpendapat, kematian yang buruk adalah kematian secara tiba-tiba. Pendapat lain mengatakan kematian yang buruk adalah kematian yang menjadi kegemparan kepada masyarakat. Namun begitu terdapat satu kesimpulan kematian yang buruk adalah kematian kerana menerima hukuman-Nya dan kerana kemurkaan Allah.
Oleh itu kita tentunya nak menghindari daripada berlakunya kematian yang buruk ke atas diri kita. Rasullullah SAW menyatakan beberapa perkara untuk mengelakkannya.
Rasullullah SAW bersabda, “Sesungguhnya sedekah benar-benar memadamkan kemurkaan Allah dan menghindarkan dari kematian yang buruk.” (HR. Al-Tirmidzi)
Dalam hadis yang lain Rasullullah SAW bersabda, “Berbuat baik kepada manusia menghindari pelakunya dari kematian yang buruk, musibah, dan kehancuran. Ahli kepada kebaikan di dunia akan menjadi ahli kebaikan di akhirat.” (HR. Al-Hakim)
Imam al-Thabrani dalam al-Ausathnya meriwayatkan, Nabi SAW bersabda, “Sesungguhnya sedekah secara sembunyi-sembunyi memadamkan kemarahan Allah. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan baik (kepada orang lain) menghindarkan dari kematian buruk, silaturrahim menambahkan umur dan menghindarkan kefakiran. Perbanyaklah ucapan “Laa Haula wa Laa Quwwata illaa Billaah“, karena sesungguhnya ia salah satu perbendaharaan surga dan di dalamnya terdapat ubat dari 99 penyakit; yang paling rendah al-hamm (gundah).”
Imam al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad meriwayatkan hadis dari Ibnu Umar RA secara marfu’, “Siapa bertakwa kepada Tuhannya dan menyambung hubungan silaturahim, nescaya dipanjangkan umurnya, diperbanyak hartanya dan dicintai keluarganya.”
Sesungguhnya perbuatan baik mencegah kematian yang buruk, wallahua’lam. -MyAnnur.com
Rujukan :Voa-Islam.com

No comments:

Post a Comment