Thursday, May 10, 2012

Jadilah pendengar yang baik

Captain | 11:44 AM |

Selalunya sebagai seorang ketua, kita lebih suka bercakap dari mendengar pendapat orang bawahan kita. Kita mungkin tidak suka atau bersetuju mendengar pandangan pekerja-pekerja bawahan bercakap sesuatu perkara yang bersangkutan dengan kerja kerana bagi kita, mereka ini pekerja bawahan dan hanya layak mendengar apa yang kita arahkan. Tetapi jika kita mendengar pandangan dan pendapat pekerja-pekerja bawahan kita,  kadang-kadang buah fikiran mereka boleh memberi perubahan yang positif kepada organisasi kerana mereka telah lama bekerja dan lebih tahu banyak perkara yang kita tidak tahu langsung.  

Semasa penulis menamatkan perkhidmatan tentera dahulu dan bekerja sebagai eksekutif disebuah syarikat gergasi dari Jepun iaitu Matsushita Electronic Sdn Bhd, Sg Petani.  Setiap kali sebelum habis kerja  diadakan “Circle Group meeting” yang terdiri dari Pengurus (Jepun), penasihat  (Jepun), Eksekutif (tempatan), penyelia  dan beberapa orang juruteknik termasuk line leader.

Segala masalah berkaitan pengeluaran dan pekerja dibentangkan supaya dapat diambil tindakan untuk meningkatkan lagi produktiviti dan pentadbiran. Semua yang hadir diberi peluang untuk bercakap dan memberi pendapat masing-masing. Pengurus dan penasihat (Jepun) akan mencatatkan semua masalah dari setiap yang hadir. Selang beberapa hari satu perubahan dibuat dan diubahsuai mengambil kira dari pendapat yang diberitahu oleh pekerja dalam “circle group meeting” itu. 

Itu sebab negara Jepun lebih maju kehadapan berbanding negara yang maju kebelakang kerana kita tidak mengamalkan sikap pendengar yang baik. Di Malaysia masing-masing yang memegang jawatan tinggi semua hendak bercakap dan memberi idea kononnya dapat menyelesaikan masalah itu dan ini. Pekerja-pekerja bawahan tidak diajak sekali berunding. Lihatlah forum-forum dalam rancangan TV kita. Mereka ini pandai bercakap kerana ada Phd dan berkelulusan tinggi dan sebagainya.  Secara teori memang senang bercakap. Praktikal belum tentu lagi berjaya. Tetapi selepas habis forum tiada satu tindakan proaktif pun yang diambil kerana pihak atasan ada perancangan sendiri.  Itu sebab penulis jarang tengok forum-forum di TV melainkan rancangan Dato Fadillah Kamsah sahaja.

Kita manusia  memerlukan  didengar  kata-katanya  sama  seperti  dia perlukan makanan.  Tanpa  makanan  akan  lemahlah  jasad,  sakitlah  badan. Tanpa didengar  akan  tumpullah  perasaan  dan  lumpuhlah  emosi. Manusia yang  membesar  tanpa  diberi  hak  didengar  akan menjadi manusia yang kurang cerdas  emosinya  apabila dewasa kelak. Dia akan gagal mengurus perasaan marah, kecewa, takut dan dendamnya.

Orang  yang  begini, akan gagal dalam hidupnya. Peri pentingnya didengar dalam hidup  seseorang  itu  hingga  menyebabkan  bijak  pandai mengungkapkannya  melalui  kata-kata  hikmah yang berbunyi: “Tugas cinta yang  pertama ialah mendengar.” Ertinya, kekasih yang baik ialah kekasih yang  mendengar.  Mendengar  rintihan,  keluhan,  aduan  dan  rayuan
pasangannya. Justeru, dengan mendengar cinta akan lebih subur dan harum. Dengan mendengar ertinya kita memberi telinga, mata dan hati. 

Orang  yang  mendengar  sebenarnya adalah orang yang “memberi” Bukankah cinta  itu  bererti  memberi?  Memberi  kasih-sayang,  perhatian  dan perlindungan.  Orang  yang  banyak  mendengar  akan banyak belajar dalam hidup  ini.  Orang yang banyak mendengar bukan sahaja banyak pengetahuan tetapi  akan  banyak  kawan  dalam  masyarakat. Mungkin kerana itu Allah SWT ciptakan  kita dua telinga  dan satu mulut sebagai simbolik, kurangkan
berkata-kata tetapi banyakkan mendengar.

Malangnya,  kebanyakan  manusia  lebih  suka  “memperdengarkan” daripada mendengar  cakap  orang  lain.  Lidah selalu menyebabkan telinga menjadi tuli.  Dalam  pergaulan,  kita selalu sahaja ingin memonopoli perbualan. Kononnya  dengan  banyak  bercakap  kita  akan terlihat pandai dan bijak berbanding  orang  yang  diam. Kebanyakan kita menyangka orang yang diam itu  bodoh.  Tidak  ada  idea  dan pendek wawasan. Sedangkan diam itulah terpuji  dan  bermanfaat.  Kata bijak pandai: “Diam itu banyak hikmahnya tetapi sangat sedikit sekali orang mengambil manfaatnya.”

Cuba  lihat orang di sekeliling kita dan lihat kita sendiri. Apakah kita  banyak mendengar daripada berkata-kata? Maaf, kerap kali kita ingin jadi jaguh  dan  wira  yang  tidak  henti-henti  berkokok  di mana-mana. Bila bercakap  kita  seolah-olah  serba  tahu. Kita mengetuai perbualan, kita menjuarai  percakapan.  Mengapa? Ya, sering berlaku pangkat, harta, nama serta jawatan menyebabkan seseorang tidak sudi lagi menjadi pendengar Pangkat  ku  lebih tinggi, aku cakap kau dengar. Nama ku lebih tersohor, jangan  cuba-cuba  mencelah bila aku berbicara. Kau tak layak menasihati aku,  ilmu  ku  lebih  tinggi.  Begitulah  yang  kerap  kita lihat dalam kehidupan.  Bukan  orang  lain  tetapi  diri kita sendiri! Apakah dengan mendengar  kita  menjadi  hina,  miskin  dan  tidak ternama? Jika itulah anggapan  kita  jelas  kita sudah tersalah. Menjadi pendengar menjadikan kita orang yang tawaduk (rendah diri).


Orang  yang  tawaduk  akan  ditinggikan Allah SWT. Orang yang mendengar akan lebih  banyak  belajar  daripada  orang yang asyik berkata-kata. Semakin banyak  kita  belajar  semakin  banyak  ilmu yang kita peroleh. Dan bila semakin banyak ilmu yang kita miliki, maka semakin tinggilah darjat kita di  sisi Allah SWT dan  manusia.  Bukankah  dalam  Al  Quran  Allah SWT telah menegaskan  bahawa  darjat ahli ilmu itu ditinggikan oleh-Nya berbanding orang yang tidak berilmu?


Justeru,  Allah SWT  Yang  Maha  Pencipta  juga  bersifat Maha Mendengar – “Sami’.  Dan  salah satu nama Allah SWT yang baik dan indah ialah As Sami’. Allah Maha Mendengar rintihan, aduan, kebimbangan, luahan rasa daripada hamba-hambanya  pada  setiap  masa,  tempat  dan  ketika.  Allah SWT adalah “kekasih” setia yang sentiasa mahu mendengar rintihan hamba-hambaNya.

Jika  kekasih  di  kalangan  manusia  akan  jemu  jika masalah yang sama diperdengarkan berulang-ulang kali sebaliknya Allah SWT tidak sebegitu.


Allah SWT  bersedia  mendengarnya  bila-bila  masa  sahaja.  Jika ada jutaan manusia  mengadu  dan merintih kepada Allah, Allah SWT tetap mendengar semua rintihan  itu  dengan  terang  dan  jelas.  Sedangkan seorang kaunselor, ulama,  kadi,  hakim  yang terbaik sekalipun tidak mampu mendengar dua, tiga  masalah  daripada klien yang berbeza pada suatu masa dalam keadaan serentak.  Inilah  kehebatan  Allah SWT sebagai As Sami’. Bukan sahaja Allah SWT mahu  mendengar  bahkan mampu mendengar seluruh pengaduan hamba-Nya pada  satu masa!


Allah SWT mulia  dan agung  kerana  kesudian dan kesediaanNya mendengar rintihan dan  pengaduan manusia. Begitu juga jika ada manusia yang mahu mendengar rintihan dan pengaduan manusia lain, dia juga akan ditinggikan darjatnya.  Allah SWT sudi  mendengar  rintihan semua manusia tanpa mengira pangkat,  darjat,  harta  dan  rupa  paras.  Allah SWT mendengar permintaan seorang  raja,  Allah  SWT juga mendengar rintihan seorang hamba. Allah Maha Adil.



Seorang  pesakit,  datang  merintih kerana penyakitnya.… Allah SWT mendengar. Seorang  menteri mengadu hal-hal negara… Allah SWT mendengar. Seorang isteri mengadu  hal  rumah tangg, Allah SWT mendengar. Apa pun dan dari sesiapapun Allah SWT tetap  mendengar. Pintalah hal sekecil-kecilnya dan pintalah hal yang  sebesar-besarnya, Allah SWT tetap sudi mendengarnya. Daripada rintihan seorang pengemis yang merayu untuk mendapatkan sesuap nasi, sehinggalah kepada  munajat  seorang  soleh  yang  memohon  syurga, Allah SWT tetap sudi mendengar,  justeru Allah SWT itu bukan sahaja mendengar tetapi Dia Maha Mendengar!


Sebaliknya, manusia  terlalu ego dan bersikap berat sebelah termasuk dalam soal  mendengar ini. Ya,  jika  orang  yang  bercakap  itu tinggi pangkatnya,  maka dia senyap terpaku membisu. Tetapi jika yang bersuara  itu  orang  bawahan, maka  dia  mendengar sambil lewa atau cepat-cepat  memotong  cakap  sebelum orang  bawahannya  itu  dapat  menghabiskan  percakapannya.


Kalau  Si kaya  menegur,  semua menelinga dan tunduk akur dan patuh. Tetapi bila Si miskin  yang  mengadu,  ramai  yang  berpaling  dan  menunjukkan  reaksi  selamba (Slumberdog).  Namun tidak begitu keadaannya pada insan bernama Muhammad SAW.

Baginda  seorang  yang  sentiasa  memberi  hak mendengar kepada sahabat, isteri  dan  pengikut-pengikutnya.  Walaupun, baginda “orang besar” yang memimpin  negara, tetapi masih sempat mendengar rintihan anak kecil yang terbiar di tepi jalan di satu pagi Hari Raya.


Di  dalam  mesyuarat,  baginda  sering mendengar  pendapat  sahabat-sahabatnya.  Kekadang baginda ada pandangan, tetapi dirasakannya ada  pandangan  lain  yang  lebih  tepat… maka diambilnya pandangan yang lebih tepat itu!


Itulah Rasulullah SAW yang paling berjaya meniru sifat As Sami’ Allah SWT.  Bagaimana dengan kita? Ah, malang, kekadang pangkat tidaklah setinggi mana… namun egonya sudah setinggi langit. Kononnya kitalah yang paling bijak dan mulia. Jika dalam satu majlis kita tidak dialu-alukan dengan  kata-kata  sambutan,  maka  kita  rasa  dipinggirkan.  Jika dalam mesyuarat kita tidak dijemput  bercakap,  terasa  orang  menafikan keintelektualan, gelaran dan jawatan kita.


Anda  tidak  perlu  banyak  cakap  untuk  disenangi dan disayangi, cukup dengan  menjadi pendengar. Lihat mata orang yang bercakap, buka telinga dan  hati, dengarlah dengan penuh simpati dan empati… nescaya orang akan  jatuh  hati.  Bila  anak-anak  menghampiri  kita,  pegang  tangannya dan ucapkan,  apa  yang  kamu  ingin  katakan? Ayah atau ibu sudi dan sedia mendengarnya.  Jika pekerja bawahan menziarahi atau datang di muka pintu rumah atau bilik anda lalu memberi salam, jawab salamnya dan bawa dia dekat  dan  dengar luahan katanya. Dengarlah bisikan orang di sekeliling  kita.

Insya-Allah,  kita  tidak akan terpaksa mendengar jeritan. Berapa banyak bisikan  yang  dibiarkan  yang  akhirnya  bertukar  menjadi jeritan yang memeritkan.  Isteri  ingin mengadu, suami menjauhkan diri. Anak hendak bercakap, ibu-bapa  membentak  menyuruh  diam.  Pekerja  ingin berbincang, dituduh ingin mogok.  Rakyat  ingin  memberitahu, kononnya pemimpin serba tahu. Terlalu banyak bisikan yang dipinggirkan dan disisihkan.


Akhirnya,  bisikan  menjadi  jeritan.  Anak  derhaka,  isteri  nusyuz, diceraikan  suami,  pekerja  lari,  rakyat  berpaling  tadah.  Semuanya gara-gara  dan angkara sikap ingin mendengar yang semakin terhakis dalam kehidupan  dan  pergaulan. Pesanku untuk ku dan untuk mu, jangan biarkan mulut menjadikan telinga kita menjadi tuli!


 Wassalam

No comments:

Post a Comment