Tuesday, January 3, 2012

Sekat Kuliah : Tekanan politik ?

 


 



10 Safar 1433H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak terpanggil untuk mededahkan satu surat pengarahan yang menyifatkannya penangguhan sementara semua kuliah Maghrib dan Subuh bermula awal Januari 2012 di Masjid Daerah Taiping berkuatkuasa serta merta tanpa tempoh tetap bila ianya akan disambung semula. Kami sifatkan penangguhan ini ibarat melarang aktiviti majlis ilmu yang digalakkan dalam Islam dan ini amat bertentangan sama sekali.

Bagi kami, jika alasan aduan tentang guru-guru yang mengajar menjadi persoalan, adakah semua guru yang dibenarkan mengajar tersebut mempunyai masalah yang sama? Kenapa pula semua aktiviti majlis ilmu di waktu Maghrib dan Subuh terus dibekukan atau disekat semuanya sekali? Justeru, kami mendesak agar Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Negeri Perak (MAIMPk) tampil bagi menjelaskan perkara tersebut.

Kami juga merasakan, usaha menyekat majlis ilmu ini sepatutnya tidak berlaku di dalam negeri ini. Adakah tindakan larangan tersebut atas desakan politik di sana? Jika kerana berkaitan politik, kenapa isu Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir, Pergerakan Pemuda Umno Negeri Perak dan Umno Bahagian Taiping yang pernah menjadikan Masjid sebagai pentas politik tidak diambil tindakan?


SALMAN HAJI SALEH
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

No comments:

Post a Comment